Wednesday 28 March 2012

[Laporan] Bayan Markas (17 March 2012)

 

Kecintaan terhadap dunia dah membuak-buak dalam hati ni, menyebabkan aku terlambat 20 minit daripada masa berlangsungnya bayan di Masjid Sri Petaling. Jadi, input yang aku dapat tak berapa banyak. Doakan aku dapat taufiq dan hidayah dari Allah SWT supaya lepas ni aku dapat datang awal bermula dari selepas Asar lagi.

wa maa arsalnaa ka illaa rahmatan lil ‘alamin

Rahmat Nabi Muhammad SAW meliputi dua perkara.

  1. Jasad / fizikal Nabi sendiri – Jasad nabi sendiri di sisi Allah adalah mulia. Perbuatan yang datang daripada tubuh anggota beliau, Allah suka.Perkataan dari mulut beliau, Allah suka. Tapi, Kalaulah jasad nabi sahaja yang menjadi rahmat kepada sekalian alam, jasad nabi dah dikuburkan pun di Madinah. Kat mana rahmat yang Allah maksudkan rahmat seluruh alam tu? itulah rahmat yang kedua berserta dengan penghantaran Nabi ke dunia ni ialah : -
  2. Agama berserta kerja agama

Pecahan rahmat terbahagi kepada 4 bahagian yang diperolehi sahabat

  1. Hifazah (penjagaan)
  2. Saa’idah (kegembiraan)
  3. Sakinah (ketenangan)
  4. Barakah (berkat)

Lepas daripada bayan, macam biasa lah, tasykil. Tapi agak luar biasa sebab yang tasykil ialah seorang maulana. Pelbagai kisah yang diberi supaya orang yang mendengar dapat bangun dan bagi nama. Tasykil kali ini agak luar biasa sebab maulana terlalu bersungguh dalam menjemput orang semua untuk keluar di jalan Allah.

Ada 3 sahabat yang dipulau sebab tak pergi jihad, siapa nak jadi 3 orang ni?”, tak ada sesiapa pun yang angkat tangan. “Siapa nak jadi yang semua pergi berjihad?”, semua orang angkat tangan. “Jadi bangun tuan-tuan. Yang angkat tangan semua bangun, bagi nama tuan untuk keluar di jalan Allah”.

4 comments:

Buah fikiran dan pembetulan hasil penulisan amatlah bagus untuk dibincangkan di sini